19 stycznia 2014

Centrum Handlowe "Gdańsk Główny"

W 2013 roku w Gdańsku nie został uroczyście oddany do użytku żaden nowy hipermarket (ani nawet galeria handlowa). Nie liczę "maluszka" - Gildii na Zaspie, w której ciepłe miejsce znalazła Biedronka-mutant - największy w Polsce sklep spod znaku żarłocznego owada. Tym bardziej nie liczę Riviery, mimo że elewacja wydaje się powiększoną i odrdzewioną wersją ECS (podobno ECS i Riviera są podobne do kadłuba statku). Za to lata 2014-2015 zapowiadają się dumnie. 

Galeria Metropolia przy PKP Wrzeszcz ma stanowić przeciwwagę dla planowanej rozbudowy Galerii Bałtyckiej. Ale przede wszystkim świetlana przyszłość roztacza się przed Środmieściem. Władze miasta liczą na przyciągnięcie do sklepów setek tysięcy (co ja plotę - milionów!) klientów, dzięki czemu będzie można wydać wielką kasę na nowe drogi i zwiększyć ruch samochodów, z czego rządzący miastem są tak dumni. 

Stocznia ożyje?
Model typowego obiektu M1 (źródło)
Miejska autostrada Nowa Wałowa ma jedno główne przeznaczenie (poza tym, że "stworzy atrakcyjną przestrzeń publiczną na terenach postoczniowych"): ma prowadzić do nowego hipermarketu M1. Filozofia budowy obiektów M1 jest prosta - jak widać na obrazku powyżej. Zapewne wykorzystane zostanie doświadczenie inwestora wynikające z prowadzenia przezeń obiektów marek kojarzących się z dobrym gustem: Makro Cash&Carry, Real, MediaMarkt. Zastanawiam się tylko, czy rampa do rozładunku TIRów będzie od strony ECS? 

Nowe Centrum Gdańska
O obiekcie położonym przy ul. Masońskiej jeszcze będzie głośno, m.in. dlatego, że w roli współdewelopera występuje tu Miasto Gdańsk (jako udziałowiec spółki).

Jak na razie w sprawie ostatecznego kształtu inwestycji mamy duży szum informacyjny. Dyskusja będzie tym bardziej ciekawa, że - zdaniem wiceprezydenta Gdańska - "żaden z uczestników projektu nie prowadzi świadomej akcji dezinformacji mieszkańców, nie bagatelizuje konsultacji społecznych i nikomu w mieście nie zależy na forsowaniu projektów wątpliwej jakości" (źródło). Zgodnie z precyzyjnymi zapowiedziami służb inwestorskich (w tym miejskich Gdańska) między Biskupią Górką a Urzędem Miejskim powstanie jeden, trzy lub pięć budynków*, budynki te będą przypominać kamienice / zwykły blaszany hipermarket bez okien / bunkry z wielkoformatowymi reklamami*, zaś parking będzie liczył 830 / 1050 / 1100 / 1300 miejsc*. Oczywiście, w przestrzeni nowego Centrum Gdańska przewidziano tereny zielone, które będą  / nie będą srajtrawnikami dla psów* i będą się mieścić na poziomie gruntu / na dachach*. Na pewno wiadomo, że obiekty Forum Radunia będą mieć do ok. 30 metrów wysokości (tyle, co dziesięciopiętrowe bloki na Zaspie czy falowce na Przymorzu).
Całość będzie mieć powierzchni najmu o połowę więcej od Galerii Bałtyckiej, liczącej sobie "tylko" 45 tys. m kw. Forum Radunia planowane jest na 63,1 tys. m kw., czyli - jeśli ktoś ma ochotę sobie porównać - mniej więcej tyle co Galeria Mokotów (59,5 tys. m kw., 12,8 mln odwiedzających rocznie), Złote Tarasy (66,2 tys. m kw., 20,6 mln odwiedzin rocznie) (dla obiektów warszawskich: źródło danych). Hipermarket na Stoczni ma być bardziej prestiżowe - można znaleźć informacje o powierzchni rzędu 85 tys. m kw.

Okolica wygląda obecnie tak, że co by tam nie powstało, prawdopodobnie będzie wyglądało lepiej, niż teraz. Szczególnie jeśli będziemy stać tyłem do Gdańska. Pogląd ma zastosowanie zarówno do terenów po Gildii i ich okolic, jak też dla pustego placu wyburzonej stoczni. Będzie git.

* niepotrzebne skreślić

PS1. A oto informacja dewelopera (spółki Gdańska i inwestora) - z tego co wiem nieaktualna: "Koncepcja odtwarza historyczne linie zabudowy i integruje zabytkowy Kanał Raduni. Plan opiera się na połączeniu i integracji pojedynczych budynków, ulic i placów, stworzonych z dużą dbałością i jakością". Obrazek też ponoć nieaktualny.
PS2. Na Placu Zebrań Ludowych (Bramy Oliwskiej) wprawdzie rozpoczęto miejskie prace planistyczne, ale mówi się tam jedynie o powiększeniu planowanej wcześniej pętli autobusowej. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz